Hoe mooi kan lijden zijn: muziek van Palestrina, Lobo en Gesualdo

Zaterdag 9 maart 2019, 20.15 uur
Oud-Katholieke kerk, Juffrouw Idastraat 7, Den Haag (kaart, tickets)

Zondag 10 maart 2019, 15.00 uur
Eendrachtskerk, Eendrachtsstraat 95, 3012 XH Rotterdam (kaart, tickets).

Toegang €17,50
Voorverkoop €15,00 + transactiekosten via online kaartverkoop Rotterdam
Voorverkoop €15,00 + transactiekosten via online kaartverkoop Den Haag
Voorverkoop €15,00 via de koorleden

Scholieren/studenten gratis!!!

Palestrina’s (1525 - 1594) Missa pro Defunctis verschijnt voor het eerst in druk in zijn Missarum libere primus in 1554. Palestrina is dan ongeveer 30 jaar. De mis is waarschijnlijk enige jaren daarvóór geschreven en is dus een vroeg werk van de meester. Van de requiemtekst zoals wij die nu kennen heeft Palestrina slechts enkele delen meerstemmig gezet. Dichterlijke vrijheid? Niet echt: de tekst voor een dodenmis werd namelijk pas in 1570 officieel vastgelegd. Wél koos Palestrina ervoor de oorspronkelijke gregoriaanse melodieën in zijn mis te parafraseren in plaats van ze letterlijk te citeren.

Het Stabat Mater behoort tot de zeer late stukken van Palestrina. Waarschijnlijk geschreven voor paus Gregorius die slechts twee jaar paus was (1590 - 1591). De stijl van dit 8-stemmige, dubbelkorige werk verschilt enorm met die van het requiem: veel homofoner, waardoor de tekst veel makkelijker te volgen is. De tekst stamt overigens al uit de 13e eeuw. Tekstdichter: onbekend. Het rijmt vooral heel lekker.

Op het programma staan verder de Lamentaties van de Spaanse componist Alonso Lobo en Caligaverunt oculi mei, een 6-stemmig responsorium van Gesualdo. Cappella Gabrieli staat onder leiding van dirigent Maarten Michielsen.

Programma

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)

Missa pro Defunctis
Stabat Mater

Alonso Lobo (1555-1617)

Lamentaties

Carlo Gesualdo (1566-1613)

Caligaverunt oculi mei